tisdag 11 februari 2014

Sticka

När jag var hemma i Värmland i helgen så passade jag på att be min mamma lära mig sticka. Alltså, jag kunde verkligen inte sticka alls, det var helt blankt. Som om jag var sjuk den veckan vi lärde oss stickning i syslöjden. Så jag började från noll. Fick ett nystan och ett par stickor. Sen övade jag räta, aviga, resårstickning, mossstickning. You name it. Satt på söndagkvällen här hemma och såg den där lila stickningen växa till just ingenting. Bestämde mig för att det skulle bli skarpt läge och gick i går på lunchen förbi en garnaffär som bara säljer naturgarner. Bad om att få tips på något att sticka för den novis som jag är. Så nu sitter jag med två nystan och ett par rundstickor.

Det ska bli en sån där infinity scarves som man kan snurra runt halsen. Tanken är att det ska bli mosstickning, men som sagt, novis, och jag verkar nu vara inne på resårstickning i stället. Men det blir nog bra. Övning, övning. Färgen på garnet är nog närmre den undre bilden än den övre, och just det, garnet är i ull och alpacka och har kostat mig 2 poäng. Livsfarligt att ta sig an nya sysselsättningar under detta år. Än så länge klarar jag mig på få nystan.


2 kommentarer:

  1. Tufft att ge sig på moss-stickning när man är ovan stickare! Mycket vacker färg på garnet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja mosstickning var verkligen en utmaning. Det är lite mosstyickat och lite resårstickat nu. Ingen skönhet direkt, men skam den som ger sig. Nästa gång kanske det blir snyggare :)

      Radera