lördag 22 mars 2014

En liten jacka

Kan ni tänka er, jag har sytt en jacka! Min förra jacka av lite franskt stuk sådär har liksom gett sitt. Den köptes för tio år sedan på Emmaus och har hängt med sedan dess. I och med utmaningen så bestämde jag mig för att sy en ny, i stället för att gå och köpa en.  I höstas köpte jag ett gammalt nummer av Allt om Handarbete ( Nummer 7/13). Jag trodde det fanns en klänning där i jag vill sy, men det visade sig vara fel nummer. Eftersom jag bestämt mig för att sy något ur alla sömnadstidningar jag har så fick det bli en jacka ur det numret i stället.


Jacka är sydd i ull- och siden-bouclé och fodrad med viscose. Jag inser redan nu att yttermaterial är lite för delikat för att det ska kunna bli en slit och släng jacka till vardags. Det får bli en finjacka, och kanske får jag sy en ny i mer tåligt material. Det blev premiär för jacksömnad och att fodra. Jag var livrädd för att fodra men det gick bra så när som på en sak. Jag klippte en infodring för kort så jag fick lägga ett vecka i bak vid nacken för att det skulle gå i hop sig. Det ser fortfarande ok ut, men på nästa jacka får det bli utan vecket.

Om jag hade köpt denna jacka i butik hade det kostat mig tolv poäng. Nu blev det bara tre poäng för bouclén, fodret hade jag sedan innan.  Alltså, nio sparade poäng. Nu fotoboonanza!













6 kommentarer:

  1. Wow, den är verkligen superfin! Jag har börjat fundera på att sy en liknande jacka efter att ha sett den här och Alexandras Anise.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är ju så användbart med de här småjackorna :)

      Radera
  2. Vilken läcker liten jacka! Vackert tyg och ett foder som blir som pricken över i:et. Jag sydde en liknande jacka längre tillbaks i tiden, också med längsgående sömmar och dragkedja, fast med krage. Den använde jag jättemycket. Hoppas du får lika stor glädje av din jacka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag hoppas det ska bli en ny favorit.

      Radera
  3. Supersnygg! Verkligen chic! Jag har också tänkt sy Anise efter att ha sett Alexandras men frågan är om inte denna modell smäller högre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och jag ör lite sugen på Anise efter denna, känns som att jag skulle vilja sy så många jackor nu.

      Radera