söndag 16 mars 2014

Mönster för tygblöjor

Det är många som hört av sig och frågat om mönster för att sy egna tygblöjor. Jag har provat tre stycken; Emiliten, Fattyake och Darling diapers.  Om ni klickar på länkarna så hittar ni inköpsställe för respektive mönster.

Emiliten är ett svenskt mönster och blöjan är sidoknäppt. Även Fattycake (amerikansk) är sidoknäppt och den är en favorit hos oss och hos många andra. Jag skulle nästan våga påstå att det är den tygblöja som sitter absolut bäst av allt vi provat såväl när det gäller köpta som hemsydda blöjor. Men, just sidoknäppta tycker jag kräver lite mer vikt på barnet och vi började med dem när lite hade börjat väga runt 7 kg. Vi har också haft Darling Diapers (amerikanska) i små och stora storlekar, front- och sidoknäppta. Första sydde jag frontknäppta när lilla O var liten, sedan sidoknäppta. Nu har jag sytt frontknäppta igen som han har på förskolan. Jag skulle säga att de är mindre i storleken än Fattycake. Så när han har storlek large på Darling diapers kan han fortfarande ha storlek medium på Fattycakes. Nedan kan ni se de olika modellerna (som jag har sytt).


 Emiliten



 Darling diapers




Fattycake







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar