söndag 9 mars 2014

Saker man syr

Vab = mycket tid att rita av mönster och klippa tyger. Två av veckans alster är ur förra numret (1/14) av Ottobre.  Byxorna (modell relaxed fit) är sydda av ekologiskt collegetyg från Finland. Jag lyckades knipa en bit när Strömming  sålde det. Byxorna har fickor och gylf i fram, men de syns inte riktigt i detta tyg.



Jackan (modell Organic star) är sydd i ekologisk stretchfrotté från Michas Stoffeckes ytterst och fodrad med ekologisk jersey från Lillesotff. Den var väldigt rolig att sy, men det var också första gången jag sydde dragkedja i stretchtyger. Det funkade bra men tyvärr gjorde jag en miss vid kantningen av luvan så blixtlåset som sitter jämnt och fint ser ut att sitt snett där det möter kantningen av luvan. Nästan gång ska jag sätta blixtlås första och luva efter det. Men stora Lilla älskar den redan, så det kanske inte spelar så stor roll att den är lite sned på ett ställe.





I går hade jag tänkt köpa tröjor till lilla O eftersom han vuxit med raketfart senaste månaden. Men utbudet i affärerna var minst sagt nedslående. Trista stora plasttryck och bara en massa murriga färger. Kanske får jag minska tygförrådet här hemma och sy honom lite tröjor också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar